De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) controleert de komende tijd gerichter op meldingen die vallen onder de Falsified Medicines Directive (FMD). Deze zogeheten FMD-alerts ontstaan onder andere bij intercollegiale verstrekkingen. Bijvoorbeeld wanneer een verpakking al is afgemeld in een andere apotheek. Een duidelijke werkinstructie voor het gebruik van FMD in de apotheek helpt om alerts te voorkomen.
Volgens de Geneesmiddelenwet is het apothekers niet toegestaan om geregistreerde geneesmiddelen door te leveren aan andere apotheken. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals bij apotheekbereidingen. Voor geregistreerde geneesmiddelen gelden deze uitzonderingen niet.
Als een geregistreerd geneesmiddel toch wordt doorgeleverd, kan dit een alert veroorzaken in het Nederlandse Medicijnen Verificatie Systeem (NMVS). Dit heeft gevolgen voor de werkdruk en de controleprocessen in de apotheek.
Een duidelijke werkinstructie voor het gebruik van FMD in de apotheek helpt om alerts te voorkomen. Het is belangrijk dat het hele apotheekteam deze instructie kent en weet hoe alerts moeten worden afgehandeld volgens de werkinstructie ‘Oplossen en opvolging van alerts’ en dat dit periodiek wordt besproken in de apotheek op basis van de afspraken in het kwaliteitssysteem.
Lees meer en de vernieuwde FMD pagina’s op KNMP.nl
BRON: KNMP.nl
Algemeen: secretariaat@optimafarma
Leden administratie: leden@optimafarma.nl
Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl