Optima Farma
  • Optima Farma
    • Over Optima Farma
    • Visie en Missie
    • Bestuur
    • Column
    • Commissies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Ledenvoordeel
    • Groepskorting
    • Raad van Advies
  • Agenda
  • In de Regio
    • Optima Farma in de Regio
    • Regio Groningen
    • Regio Drenthe
    • Regio Friesland
    • Regio Gelderland
    • Regio Overijssel
    • Regio Flevoland/Noord-Gelderland
    • Regio Utrecht
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zeeland
    • Regio Brabant
    • Regio Limburg
  • Congressen
  • Contact
  • Kwaliteit
    • Optima Farma en Kwaliteit
    • Beroepscode apothekersassistent
    • KAA Wet BIG
    • KABIZ
    • KvFC
    • De Grote Apothekersassistenten Kennistest 2022
  • Nieuws
  • Opleidingen
    • MBO Opleiding Apothekersassistent
    • HBO Opleiding Farmaceutisch Consulent
    • HBO Opleiding Farmakunde
    • Bij- en Nascholing
    • Cursus Patiëntgericht communiceren
    • Cursus Overleggen
    • Patiëntendag
  • Partners
  • Praktijk
    • Anticonceptie
    • Astma en COPD
    • VMI en Medicatie
    • LSP
    • MFB’s
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • Patiëntenvoorlichting
    • Casus en Filmpjes
    • Wet en Regelgeving
  • Sponsors
  • Studenten
  • Vacatures
  • Webshop
secretariaat@optimafarma
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

OPTIMA FARMA | Kwaliteitsregister

logo_KABIZ_RGB_klein

Kwaliteitsregister voor Apothekersassistenten

Heb jij een MBO-diploma Apothekersassistent en werk je in een niet in een openbare apotheek, maar bijvoorbeeld bij een ziekenhuisapotheek of een apotheekhoudende huisartspraktijk? Registreer je dan in het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten (KAA). Je geeft hiermee aan dat je je vak bijhoudt en uitoefent volgens specifieke kwaliteitsnormen. Na registratie heb je een persoonlijk portfolio. Hierin staan jouw behaalde punten en de vorderingen die je boekt. Wanneer jij voldoende praktijkgerichte activiteiten (werkervaring) en deskundigheidsbevorderende activiteiten uitvoert, ben je ‘kwaliteitsgeregistreerd’.

Zo word je kwaliteitsgeregistreerd
  • Je werkt 2400 uur aan patiëntgebonden werkzaamheden. Hier krijg je vijf jaar de tijd voor. Omgerekend is dit 12 uur per week gedurende 200 (40 per jaar) werkweken.
  • Je haalt 100 punten met deskundigheidsbevorderende activiteiten. Hier krijg je vijf  jaar de tijd voor. Scholing, symposia, congressen, stagebegeleiding, deelname aan intercollegiaal overleg zijn voorbeelden van deskundigheidsbevorderde activiteiten.

Inschrijfkosten

De inschrijfkosten zijn € 95,-. Voor de kwaliteitsregistratie betaal je (iedere 5 jaar) € 120,-. Bespreek de mogelijkheden voor betaling met jouw werkgever.

Informatie over registratie

Meer informatie over registratie, de gestelde eisen, jouw portfolio en nascholing lees je op de website van Kwaliteitsregistratie en Accreditatie Beroepsbeoefenaren in de Zorg (KABIZ).

Voor meer informatie ga naar de  website KABIZ 

Download hier de brochure als pdf

KABIZ | Kwaliteitsregister Apothekersassistenten

Kwaliteitsregister Apothekersassistenten na 1 juli 2017

In het kader van de overzetting van het KAOF register(portfolio) naar het KABIZ register(portfolio) kan het zijn dat portfolio’s er op dit moment leeg uitzien en mogelijkerwijs cursussen en/of activiteiten niet juist staan vermeld. Dit is tijdelijk en KABIZ doet er alles aan om alle gegevens die in het KAOF portfolio waren opgevoerd tot 1 juli 2017 zo snel mogelijk in je KABIZ portfolio te plaatsen en, indien van toepassing, te corrigeren.

Het KAOF portfolio is voor KABIZ gewoon in te zien. KABIZ heeft in een testomgeving alle portfolio’s van KAOF veilig opgeslagen en gekopieerd naar het nieuwe digitaal portfolio bij KABIZ. Bij controle is echter geconstateerd dat veel scholingsaanbieders accreditatie hebben aangevraagd voor zowel het KAOF register als voor het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten(KABIZ). Alle portfolio’s moeten nu gecontroleerd wordt en deze dubbele activiteiten moeten verwijderd worden. Dit moet echter handmatig plaatsvinden.

KABIZ is hier heel druk mee bezig. Omdat het ruim 9.000 dossiers betreft heeft KABIZ even de tijd nodig m dit alles recht te trekken. Als je binnenkort herregistratie wil aanvragen dan kun je een mail sturen met je registratienummer naar info@kabiz.nl en dan zet KABIZ het digitaal portfolio zo snel als mogelijk is voor je over.

Mocht je toch nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kan je de website van KABIZ bezoeken voor de meest gestelde vragen of stuur een mail naar info@kabiz.nl

KABIZ is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 030-2322184 op: maandag en vrijdag van 9.00-12.30 uur en dinsdag t/m donderdag van 9.00-15.00 uur

Even de belangrijkste veranderingen per 1 juli 2017 op een rij:

  • Het KAOF kwaliteitsregister is per 1 juli overgegaan naar het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten(KA) bij KABIZ
  • De kosten van registratie en herregistratie in het kwaliteitsregister worden sinds 1 juli 2018 weer vergoed uit de afdracht van Cao-partijen.  Werkgevers kunnen de registratiekosten voor de apothekersassistenten terug krijgen via de SBA. Lees meer>
  • Bij cursussen die door KABIZ zijn geaccrediteerd kunnen de scholingsaanbieders de punten, net als voorheen, in het portfolio van de geregistreerde plaatsen.
  • Bij cursussen die NIET door KABIZ zijn geaccrediteerd kunnen de scholingsaanbieder dit NIET meer doen. Deze cursussen kan je zelf in je portfolio toevoegen als zijnde niet door KABIZ geaccrediteerde scholing. En kies dan voor het accreditatiebureau die de cursus wel geaccrediteerd heeft (bv SANA of KNMP) Hoe doe je dat? Zie hiervoor de handleiding www.kabiz.nl

Ben je op zoek naar de formulieren voor het toevoegen van activiteiten? Deze staan op de pagina in “MIJN KABIZ” onder het kopje “Altijd bij de hand” of bij het invoeren van de activiteit in je portfolio.

Wil je meer weten? Kijk dan eens op de website van de KABIZ: www.kabiz.nl

KABIZ | Formulieren

Ben je op zoek naar formulieren voor het toevoegen van activiteiten in je portfolio in het kwaliteitsregister apothekersassistenten?

Zie hieronder de diverse formulieren:

  • Standaard Deelname intercollegiaal overleg
  • Standaard Deelname aan bestuur of commissie
  • Standard Verklaring Kwaliteitszorg
  • Standaardformulier Interne scholing
  • Standaard Verklaringontwikkelen van protocollen
  • Standaard Verklaring Zorg medicatieveiligheid
  • Standaard Verklaring Stagebegeleiding
  • Standaard Verklaring Geven van scholing
  • Toevoegen niet door KABIZ geaccrediteerde scholingen

OPTIMA FARMA | Wet BIG

Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg

Het doel van de Wet BIG is het bevorderen en bewaken van de kwaliteit in de gezondheidszorg.
Ook beschermt deze wet de patiënt tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van een zorgverlener. Een van de instrumenten van de Wet BIG is het BIG-register.

Lees meer>

Beroepen uit de Wet BIG

De Wet BIG verdeelt beroepen die onder deze wet vallen in twee groepen. Deze groepen staan bekend onder het artikelnummer uit de wet: artikel 3- en artikel 34-beroepen. Alleen artikel 3-beroepen staan geregistreerd in het BIG-register en vallen onder het tuchtrecht.

Apothekersassistenten vallen onder de Artikel 34-beroepen en kennen een (nu nog vrijwillig) kwaliteitsregister. Voor de apothekersassistenten, ongeacht waar je werkzaam bent, is dit het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten bij KABIZ.

Login voor Leden

Volg Ons Op Social Media

Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Berichten Archief

  • januari 2023 (4)
  • december 2022 (9)
  • november 2022 (5)
  • oktober 2022 (3)
  • september 2022 (6)
  • augustus 2022 (2)
  • juli 2022 (11)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (6)
  • april 2022 (7)
  • maart 2022 (7)
  • februari 2022 (8)
  • januari 2022 (6)

Agenda

  • KNMP Voorjaarscongres
    • 14/03/2023
    • Utrecht
  • NVFZ symposium
    • 25/03/2023
    • Culemborg
  • GGG-congres 2023: 'Inzet op Impact'
    • 30/03/2023
    • hertogenbosch
  • Mosadex Experience
    • 01/04/2023
    • Utrecht
  • Dag van de Apothekersassistent
    • 26/09/2023
    • ?
  • alle evenementen
  • Contactgegevens

    Algemeen: secretariaat@optimafarma
    Leden administratie: leden@optimafarma.nl
    Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
    Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
    Opleidingen, bij -en nascholing e.d.: scholing@optimafarma.nl
    Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl
    Farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers en farmakundigen: hogerkader@optimafarma.nl

    Adverteren

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

    Optima Farma © | Colofon | Design by StudioHarm