Optima Farma
  • Optima Farma
    • Over Optima Farma
    • Visie en Missie
    • Bestuur
    • Column
    • Commissies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Ledenvoordeel
    • Groepskorting
    • Raad van Advies
  • Agenda
  • In de Regio
    • Optima Farma in de Regio
    • Regio Groningen
    • Regio Drenthe
    • Regio Friesland
    • Regio Gelderland
    • Regio Overijssel
    • Regio Flevoland/Noord-Gelderland
    • Regio Utrecht
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zeeland
    • Regio Brabant
    • Regio Limburg
  • Congressen
  • Contact
  • Coronavirus
    • Optima Farma – Coronavirus
    • Veel gestelde vragen Coronavirus
    • Coronavirus nieuws
  • Kwaliteit
    • Optima Farma en Kwaliteit
    • Beroepscode apothekersassistent
    • KAA Wet BIG
    • KABIZ
    • KvFC
    • De Grote Apothekersassistenten Kennistest 2022
  • Nieuws
  • Opleidingen
    • MBO Opleiding Apothekersassistent
    • HBO Opleiding Farmaceutisch Consulent
    • HBO Opleiding Farmakunde
    • Bij- en Nascholing
    • Cursus Patiëntgericht communiceren
    • Cursus Overleggen
    • Patiëntendag
  • Partners
  • Praktijk
    • Anticonceptie
    • Astma en COPD
    • VMI en Medicatie
    • LSP
    • MFB’s
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • Patiëntenvoorlichting
    • Casus en Filmpjes
    • Wet en Regelgeving
  • Sponsors
  • Studenten
  • Vacatures
  • #WeSlikkenHetNietLanger
    • Update 4 #WeSlikkenHetNietLanger
    • Update 3 #WeSlikkenHetNietLanger
    • Update 2 #WeSlikkenHetNietLanger
    • Update 1 #WeSlikkenHetNietLanger
    • Start Actie #WeSlikkenHetNietLanger
    • Doe hier je melding
  • Webshop
secretariaat@optimafarma
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Praktijkprikkel 2022/07 – Voorkomen Medicatie-Incidenten

4 april 2022apotheekmedewerkers, Apotheken, Apotheker, Apothekersassistent, Farmaceutisch Consulent, Farmaceutisch Manager, Farmaciestudenten, Farmakundige, Nieuws, optima farmaOFNew
Praktijkprikkel Communicatie in een vreemde taal.
Bij het communiceren met een patiënt in een taal die zowel voor de zorgverlener als de patiënt niet de moedertaal is, bestaat de kans dat de boodschap niet goed aankomt. Dat er dan niet alleen een medisch risico is, maar ook een kostenrisico laat onderstaande melding zien.
Melding

Aan een buitenlander die geen Nederlands spreekt en van wie Engels niet zijn moedertaal is, levert een apothekersassistent Imraldi® (adalimumab) af. De apothekersassistent vertelt bij de eerste aflevering in het Engels dat de patiënt de pennen in de ‘fridge’ moet bewaren. Hoewel fridge de juiste term is, interpreteert de patiënt dit als dat hij de pennen in de vriezer moet bewaren. Hij komt met een bevroren spuit op de poli reumatologie voor een spuitinstructie. Omdat Imraldi® niet in de vriezer mag worden bewaard, moeten de pennen worden weggegooid. De patiënt heeft nieuwe pennen gekregen, waarvan de inkoopprijs per pen driehonderd euro is.

Analyse

Uit bovenstaande melding blijkt dat het geven van goede uitleg aan een buitenlander zeer lastig kan zijn. Zeker als het moet gebeuren in een taal die niet de moedertaal is van zowel de apotheekmedewerker als de patiënt.

Aanbevelingen

Voor apothekers en apothekersassistenten

  • Inventariseer welke talen de apothekers en apothekersassistenten spreken.
  • Maak in de voorlichting gebruik van buitenlandse bijsluiters op de Apotheekkennisbank, van de Vertaaltabel en eventueel hulpmiddelen als Google Translate. De vertaaltabel bevat naast veelvoorkomende gebruiksaanwijzingen in Nederlands, Engels, Arabisch, Tigrinya (een van de belangrijkste talen in Eritrea) en Farsi, iconen van gebruiksaanwijzingen.
  • Maak gebruik van de volgende gesprekstechniek als zowel de apotheekmedewerker als de patiënt redelijk Engels of een andere buitenlandse taal spreekt: de apotheekmedewerker geeft de voorlichting en vraagt na afloop aan de patiënt om in eigen bewoording te vertellen wat hij heeft gehoord. Op de vraag of het begrepen is, zal namelijk veelal het antwoord ‘JA‘ zijn. Deze gesprekstechniek is ook aan te raden bij patiënten met lage gezondheidsvaardigheden.

 

Bron: IVM

Gerelateerd

Vorige artikel Regiogrenzen LSP vervallen vanaf 5 april 2022 Volgende artikel Leidraad Verantwoord Wisselen vastgesteld

Login voor Leden

Volg Ons Op Social Media

Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Berichten Archief

  • mei 2022 (5)
  • april 2022 (7)
  • maart 2022 (7)
  • februari 2022 (8)
  • januari 2022 (6)
  • november 2021 (2)
  • oktober 2021 (4)
  • september 2021 (8)
  • augustus 2021 (1)
  • juli 2021 (6)
  • juni 2021 (6)
  • mei 2021 (3)
  • april 2021 (8)
  • maart 2021 (7)
  • februari 2021 (4)
  • januari 2021 (5)

Agenda

  • KNMP Voorjaarscongres
    • 05/07/2022
    • Utrecht
  • Optima Farma congres 2022
    • 05/11/2022
    • Ede
  • alle evenementen

Contactgegevens

Algemeen: secretariaat@optimafarma
Leden administratie: leden@optimafarma.nl
Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
Opleidingen, bij -en nascholing e.d.: scholing@optimafarma.nl
Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl
Farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers en farmakundigen: hogerkader@optimafarma.nl

Adverteren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Optima Farma © | Colofon | Design by StudioHarm

Privacyverklaring

Deze website vraagt je toestemming persoonsgegevens te verwerken. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.