Optima Farma
  • Optima Farma
    • Over Optima Farma
    • Visie en Missie
    • Bestuur
    • Column
    • Commissies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Ledenvoordeel
    • Groepskorting
    • Raad van Advies
  • Agenda
  • In de Regio
    • Optima Farma in de Regio
    • Regio Groningen
    • Regio Drenthe
    • Regio Friesland
    • Regio Gelderland
    • Regio Overijssel
    • Regio Flevoland/Noord-Gelderland
    • Regio Utrecht
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zeeland
    • Regio Brabant
    • Regio Limburg
  • Congressen
  • Contact
  • Kwaliteit
    • Optima Farma en Kwaliteit
    • Beroepscode apothekersassistent
    • KAA Wet BIG
    • KABIZ
    • KvFC
    • De Grote Apothekersassistenten Kennistest 2022
  • Nieuws
  • Opleidingen
    • MBO Opleiding Apothekersassistent
    • HBO Opleiding Farmaceutisch Consulent
    • HBO Opleiding Farmakunde
    • Bij- en Nascholing
    • Cursus Patiëntgericht communiceren
    • Cursus Overleggen
    • Patiëntendag
  • Partners
  • Praktijk
    • Anticonceptie
    • Astma en COPD
    • VMI en Medicatie
    • LSP
    • MFB’s
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • Patiëntenvoorlichting
    • Casus en Filmpjes
    • Wet en Regelgeving
  • Sponsors
  • Studenten
  • Vacatures
  • Webshop
secretariaat@optimafarma
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Coronavirus: meld hier jouw zorgen, dilemma’s, knelpunten en ideeën

Heb jij als apothekersassistent, farmaceutisch consulent, farmaceutisch manager, farmakundige en/of apothekersassistenten in opleiding zorgen, dilemma’s, knelpunten of ideeën die te maken hebben met het coronavirus? Laat het ons weten door het formulier op deze pagina in te vullen!

Waarom willen we dit weten?

Apothekersassistenten, farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers, farmakundigen en apothekersassistenten in opleiding werken hard samen met andere zorgprofessionals om de uitbraak van het coronavirus in ons land zo veel mogelijk onder controle te houden,en daarnaast de farmaceutisch zorg in de apotheek gaande te houden.

Er worden allerlei maatregelen genomen om de medewerkers in de apotheek en de patiënt te beschermen. Maatregelen om de farmaceutische zorg, soms in aangepaste vorm, gaande te houden. Ook hebben we oud apothekersassistenten of apothekersassistenten die niet meer in de apotheek maar elders werken opgeroepen hun diensten aan te bieden om onze collega’s, waar mogelijk, te ondersteunen in deze crisis.

Het is nodig dat signalen vanuit de praktijk zo snel mogelijk worden opgehaald, gebundeld en gedeeld. Zo is het mogelijk een goed overzicht te krijgen van waar de grootste problemen (kunnen) ontstaan, Aan de hand van deze gegevens kan er in overleg met o.a. de KNMP, het ministerie van VWS of andere betrokken partijen naar oplossingen gezocht worden.

Juist nu moeten we alles op alles zetten om ook het apotheekteam te ondersteunen waar we kunnen. Apothekersassistenten moeten het belangrijke werk wat zij doen, n.l. het leveren van medicijnen en hulpmiddelen, kunnen blijven uitoefenen.

Waar kun je terecht met vragen?

Heb je een specifieke vraag over één van de onderstaande onderwerpen? Vul dan niet het formulier in, maar lees hier waar je terechtkunt:

  • Actuele gezondheidsadviezen/ laatste ontwikkelingen: RIVM
  • Meest gestelde farmaceutisch inhoudelijke en apotheekspecifieke vragen mbt coronavirus staan niet vermeld op deze pagina maar kan je vinden op de (besloten)website van de KNMP knmp.nl  (Inloggegevens op te vragen bij de apotheker)
    Deze pagina wordt regelmatig aangevuld met informatie.
  • Informatiemateriaal m.b.t. coronavirus kan je ook vinden en bestellen op de (besloten) website van de KNMP
  • Op apotheek.nl kunnen patiënten ook informatie vinden m.b.t. het coronavirus
  • Vragen over het beleid van jouw organisatie: raadpleeg je apotheker/werkgever
  • Vragen over arbeidsvoorwaarden: SBA en de vakbonden
  • Vraag en aanbod personeel vanwege coronavirus
    Apotheken die extra personeel zoeken, en apothekers en apothekersassistenten die hun diensten willen aanbieden vanwege het coronavirus, kunnen het beste gebruikmaken van matchingsites
    Extrahandenvoordezorg & Gezonheidszorgbanen.nl
    Dit adviseren KNMG, NVZA, Optima Farma, NVFZ en KNMP.
Update: Optima Farma heeft alle activiteiten opgeschort.
Het Optima Farma congres is verplaatst naar zaterdag 30 oktober 2021

Doe hier je melding

[gravityform id=”18″ title=”false” description=”false” ajax=”false”]
*Lees hier ons privacybeleid

Veel gestelde vragen

Coronavirus

Hoe verspreidt het coronavirus zich?
Wat zijn de symptomen van het coronavirus?
Hoe verspreidt het coronavirus zich?
Het coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus tijdens de incubatietijd, dus voordat er klachten ontstaan, een zeer kleine rol te spelen. Wel is bekend dat hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden.
Bekijk live de wereldwijde verspreiding van het virus
Wat zijn de symptomen van het coronavirus?
Mensen met het coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten. Denk aan hoesten of kortademigheid.
Voor medewerkers met symptomen heeft het RIVM een vragenlijst opgezet.
Deze vragenlijst geeft een richtlijn voor zorgmedewerkers met klachten.

Vacatures

Mensen bieden zich aan om te helpen, waar kan ik ze naartoe verwijzen?
Kan ik vrijwilligers inzetten voor werkzaamheden binnen en buiten de apotheek?
Mensen bieden zich aan om te helpen, waar kan ik ze naartoe verwijzen?
Apotheken die extra personeel zoeken, en apothekers en assistenten die hun diensten willen aanbieden vanwege het coronavirus, kunnen het beste gebruikmaken van matchingsites Extrahandenvoordezorg.nl en Gezondheidszorgbanen.nl. Dit adviseren KNMG, NVZA, Optima Farma, NVFZ en KNMP. Studenten kunnen op het platform van de VJA terecht.
Bekijk meer informatie
Kan ik vrijwilligers inzetten voor werkzaamheden binnen en buiten de apotheek?
Het is mogelijk om vrijwilligers in te zetten bij de werkzaamheden van de apotheek, denk hierbij aan de bezorging van geneesmiddelen. Laat de vrijwilliger een geheimhoudingsverklaring tekenen en voorzie hem van de juiste instructies. Om het aantal contactmomenten met verschillende mensen te beperken is het verstandig om met een beperkte groep van vrijwilligers te werken.

Apotheek

Welke maatregelen kunnen we nemen op het gebied van persoonlijke hygiëne?
Welke voorzorgsmaatregelen kunnen we nemen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in de apotheek?
Hoe kunnen we werkplekken in de apotheek het beste reinigen?
Welke hygiënische middelen zijn handig om in de apotheek te hebben?
Is het gebruik van huiddesinfectiemiddelen ter voorkoming van besmetting met het coronavirus rationeel?
Wat kunnen we als werkgevers doen om medewerkers te beschermen?
Hoe moet ik omgaan met een zwangere werknemer op de werkvloer?
Welke maatregelen kunnen we nemen op het gebied van persoonlijke hygiëne?
U kunt een aantal maatregelen nemen op het gebied van persoonlijke hygiëne:
  • Was regelmatig uw handen met water en zeep. Droog uw handen met een papieren doekje en gooi deze daarna in de vuilnisbak.
  • Raak zo min mogelijk uw ogen, neus en mond aan.
  • Gebruik papieren zakdoekjes tijdens het hoesten en niezen. Gebruik deze eenmalig en gooi ze daarna in de vuilnisbak.
  • Hoest of nies in de binnenkant van uw elleboog of mouw.
De Rijksoverheid heeft een poster gemaakt met tips om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen.
Download de poster
Welke voorzorgsmaatregelen kunnen we nemen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in de apotheek?
U kunt een aantal maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in uw apotheek:
  • Probeer contact te vermijden met mensen die het coronavirus hebben.
  • Probeer lichamelijk contact met anderen te verminderen, zoals het schudden van handen.
  • Moedig persoonlijke hygiëne aan.
  • Reinig regelmatig de werkplekken.
Hoe kunnen we werkplekken in de apotheek het beste reinigen?
Door oppervlakken die vaak met de handen door verschillende mensen worden aangeraakt dagelijks schoon te maken, wordt de kans op besmetting zo klein mogelijk. We adviseren de volgende richtlijnen voor het reinigen van de werkplek:
  • Verwijder magazines, kranten en dergelijke uit wachtruimtes.
  • Reinig oppervlakken met een normaal schoonmaakmiddel.
  • Droog en reinig iedere dag de benodigdheden die voor de reiniging worden gebruikt.
  • Probeer ruimtes zo goed mogelijk te ventileren door bijvoorbeeld ramen open te zetten of door een goed onderhouden airconditioningssysteem aan te zetten.
Schoonmaakpersoneel loopt extra risico op besmetting. Zij kunnen zich beschermen door het goed wassen van de handen met water en zeep.
Welke hygiënische middelen zijn handig om in de apotheek te hebben?
Schoonmaken en persoonlijke hygiëne zijn belangrijke manieren om het risico op besmetting te verkleinen. Hiervoor kunt u allerlei hygiënische hulpmiddelen inkopen.
Voorbeelden hiervan zijn:
  • handdesinfectiemiddelen;
  • papieren handdoeken;
  • papieren zakdoeken;
  • kantoorreinigingsmiddelen.
Is het gebruik van huiddesinfectiemiddelen ter voorkoming van besmetting met het coronavirus rationeel?
Het gebruik van huiddesinfecterende middelen heeft niet de eerste voorkeur, omdat dergelijke middelen ook de normale huidflora vernietigen.
Het landelijke advies van het RIVM om besmetting naar anderen te voorkomen luidt:
  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociale contacten.
  • Als je geen klachten hebt, werk zoveel mogelijk thuis of probeer je werktijden te verspreiden als je een cruciaal beroep hebt.
  • Zorg voor goede hygiënemaatregelen: Was je handen regelmatig met water en zeep. Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes. Geen handen schudden. Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
Mag ik desinfecterende handalcohol en -gel zelf bereiden in de apotheek voor professioneel gebruik? Met professioneel gebruik wordt gebruik door de zorginstelling zelf bedoeld, in het kader van de uitoefening van het beroep. Volgens de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (artikel 43) is het verboden biociden zonder toelating voorhanden of op voorraad te hebben. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 24 maart 2020 een vrijstelling verleend die het mogelijk maakt dat (ziekenhuis)apotheken desinfecterende middelen maken in de samenstelling volgens de LNA-mededeling “Handdesinfectantia voor professioneel gebruik”. De vrijstelling geldt uitsluitend voor distributie en gebruik door professionals in de zorg.
  • Lees het nieuwsbericht Vrijstelling voor handdesinfectantia – update 24 maart
  • Lees de LNA-mededeling Handdesinfectantia voor professioneel gebruik – 20 maart
Wat kunnen we als werkgevers doen om medewerkers te beschermen?
  • Communiceer de hygiënemaatregelen met uw medewerkers.
  • Let op dat uw werknemers zich hieraan houden en elkaar daarop aanspreken.
  • Zorg voor voldoende handzeep, desinfecterende gel en tissues op de werkplek en in toiletten.
  • Maak regelmatig schoon (onder meer deurklinken, lichtknoppen, trapleuningen, toetsenborden en computermuizen).
  • Facilitair: inzet van extra hygiëneproducten en schoonmaak om besmetting te voorkomen.
  • HR: extra inzet op arbo- en verzuimbeleid.
Hoe moet ik omgaan met een zwangere werknemer op de werkvloer?
Bij COVID-19 blijft het (specifiek voor zwangere vrouwen wettelijk voorgeschreven) voorzorgsprincipe onveranderd van belang. Werkgevers moeten bij het formuleren van hun arbobeleid hiermee rekening houden en in de risico-inschatting moet er altijd aandacht zijn voor specifieke zwangerschapsgebonden risicofactoren.
In afstemming met de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) en Nederlandse vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) zijn uitgangpunten voor in de praktijk ontwikkeld voor de gezonde zwangere werknemer. Deze zijn tijdelijk te vinden in de bijlage ‘Zwangerschap, werk en COVID-19’ van de LCI Landelijke coördinatie infectieziektebestrijding -richtlijn COVID-19. Raadpleeg de website van de RIVM voor meer informatie.

Patiënten

Hoe kan ik handelen als wordt vermoed dat een patiënt is besmet met het coronavirus?
Hoe moeten we in de apotheek handelen als er een patiënt met het coronavirus binnenkomt?
De patiënt komt met een papieren recept in de apotheek, kan ik dit aannemen?
Ik bezorg medicatie bij patiënten, welke maatregelen gelden voor mij?
Welk advies moet ik patiënten in het buitenland geven die medische hulp nodig hebben?
Hoe informeren we patiënten die vragen hebben over het coronavirus?
Hoe kan ik handelen als wordt vermoed dat een patiënt is besmet met het coronavirus?
Patiënten moeten telefonisch contact opnemen met de apotheek indien zij mogelijk besmet zijn met het coronavirus. Apothekers kunnen daarvoor deze poster ophangen bij de ingang. Ook kunnen apothekers kiezen voor de bezorging van medicatie in plaats van de aflevering aan de balie.
Hoe moeten we in de apotheek handelen als er een patiënt met het coronavirus binnenkomt?
Zet de patiënt in een aparte ruimte en geef de patiënt een chirurgisch mondmasker. Neem contact op met de GGD. Als de patiënt voldoet aan de criteria voor afname van diagnostiek voor COVID-19, kan de GGD u vragen na te gaan of en wanneer de patiënt in de wachtruimte heeft gezeten en een lijst met contacten te maken van personen die ook in de wachtruimte hebben gezeten. Ventileer de ruimte waar de patiënt heeft gezeten minimaal een half uur. Reinig en desinfecteer de ruimte hierna.
De patiënt komt met een papieren recept in de apotheek, kan ik dit aannemen?
Er is inmiddels bekend dat het virus ook op verschillende oppervlaktes terug te vinden is. Op papier kan het virus tot 24 uur na aanraking worden teruggevonden. Het is nog onbekend of het aangetroffen virus ook besmettingen kan veroorzaken. Om het risico op een eventuele besmettingen te voorkomen raden we u aan geen papieren recepten aan te nemen zonder daarna uw handen te wassen (advies RIVM).
Ontvangt u een papieren recept, ga dan na of dat u ook een digitale versie heeft ontvangen. Indien dat het geval is, print deze dan uit en laat de patiënt zijn eigen recept weggooien. Is dit niet het geval, minimaliseer het contact met het recept en was vervolgens uw handen.
Ik bezorg medicatie bij patiënten, welke maatregelen gelden voor mij?
We adviseren je bij het bezorgen de medicatie voor de deur van de patiënt neer te leggen en aan te bellen. Neem hierbij twee meter afstand en wacht totdat de deur opengaat en de patiënt de medicatie oppakt.
Volgens de Geneesmiddelenwet wordt onder ter hand stellen verstaan: ‘het rechtstreeks verstrekken of doen bezorgen van een geneesmiddel aan de patiënt voor wie het geneesmiddel is bestemd’.
Je dient er dus op te letten dat de medicatie goed ontvangen wordt en dus is opgepakt.
Is het voor de patiënt lastig om te bukken en het pakje zelf op te pakken? Dan kun je ook de volgende tips of adviezen in acht nemen:
  • Draag handschoenen (nitril) en trek regelmatig nieuwe handschoenen aan. Na het aanbellen reik je met gestrekte arm onderhands het pakje aan.
  • Vraag bij zware dozen (zoals incontinentiemateriaal) of de patiënt iets achteruit wil gaan waardoor je met voldoende afstand, de dozen alsnog in de gang kunt zetten.
  • Leg het pakje bij mensen die in een bovenwoning wonen bovenaan de binnentrap.
  • Maak gebruik van een grijparm of als je die niet voorhanden hebt, gebruik dan bijvoorbeeld een kratje of dienblad waarin je het zakje/pakje kunt plaatsen voor de patiënt om uit te pakken.
Ook kun je je werkgever vragen een brievenbusverklaring te gebruiken. De patiënt verklaart daarmee akkoord te gaan met het bezorgen van de geneesmiddelen via de brievenbus (mag ook gebruikt worden voor wanneer de patiënt niet thuis is).
Welk advies moet ik patiënten in het buitenland geven die medische hulp nodig hebben?
Patiënten die zich momenteel in het buitenland bevinden en wegens omstandigheden daar moeten blijven, kunnen voor (medisch) advies (bij opraken van eventuele geneesmiddelen of overige hulpvragen) telefonisch contact opnemen met de alarmcentrale van hun zorgverzekeraar. De alarmcentrale kan bemiddeling bieden bij medische hulp in het buitenland.
Het telefoonnummer van de alarmcentrale treffen zij in de meeste gevallen op de achterkant van hun zorgverzekeringspas.
Hoe informeren we patiënten die vragen hebben over het coronavirus?
U kunt patiënten met vragen over het coronavirus doorverwijzen naar de website van het RIVM, Apotheek.nl of Thuisarts.nl. Ook kunt u deze patiëntenbrief meegeven.
De KNMP heeft publieksmateriaal ontwikkeld: posters, stickers en een narrowcast. Deze zijn kosteloos te bestellen en te downloaden voor KNMP-leden.
Naar de publieksmaterialen

Farmaceutische zorg

Wat adviseert de KNMP over de farmaceutische zorg aan patiënten met longaandoeningen en inhalatie-medicatie?
Zijn er geneesmiddelentekorten door het coronavirus?
Wat adviseert de KNMP over de farmaceutische zorg aan patiënten met longaandoeningen en inhalatie-medicatie?
Zolang er vanuit de overheid aanvullende maatregelen gelden omtrent het coronavirus adviseert de KNMP het volgende:
  • Bied patiënten inhalatie-instructie via video (inhalatorgebruik.nl en apotheek.nl/instructies), zo mogelijk in de apotheek. Stimuleer de patiënt vragen te stellen of alles duidelijk is (fysiek of telefonisch).
  • Indien inhalatie-instructie via video niet mogelijk is of de situatie hierom vraagt, laat de inhalatie-instructie dan geven door 1 apotheekmedewerker om besmettingsrisico zo klein mogelijk te houden.
  • Laat de inhalatie-instructie dan uitvoeren achter (plexi-)-glas om een veilige fysieke afstand tussen de patiënt en apotheekmedewerker te creëren.
  • Desinfecteer de plaats waar patiënt inhalatie-instructie heeft gekregen met alcohol.
  • Gebruik geen placebo-materialen tijdens de inhalatie-instructie.
  • Stel een eventuele jaarlijkse inhalatiecheck uit en meet geen inhalatiekracht.
Zijn er geneesmiddelentekorten door het coronavirus?
Deze zijn nog niet aan de orde, maar kunnen in de toekomst opspelen. Apothekers in Nederland worstelen dagelijks met geneesmiddelentekorten, maar op dit moment is er nog geen coronagerelateerd tekort. De KNMP heeft geen signalen dat dit op hele korte termijn aan de orde zal zijn. Een deel van de wereldwijde (grondstoffen)productie vindt plaats in het getroffen gebied in China. Ook zijn er logistieke belemmeringen in China.
Het is niet duidelijk in hoeverre en wanneer dit invloed gaat hebben op de geneesmiddelenvoorziening. Partijen proberen zo scherp mogelijk zicht te krijgen op de situatie en vinger aan de pols te houden. De KNMP volgt de landelijke ontwikkelingen en staat in verbinding met partijen als leveranciers en de overheden. Er wordt alvast ingezet op afspraken over maatregelen die eventuele effecten van tekorten in Nederland kunnen verkleinen of de mogelijkheden op alternatieven vergroten.
Bekijk de updates op de website van het CBG

Coronavirus nieuws

Gratis geaccrediteerd COVID-webinar: Anti-virale medicatie | Thuisbehandeling | Omikron variant

25 januari 2022OFNew
Anti-virale medicatie, thuisbehandeling en omikronvariant: laatste virologische en klinische inzichten Het RIVM, de LHV en het NHG faciliteren samen met...
Lees meer

Contactgegevens

Algemeen: secretariaat@optimafarma
Leden administratie: leden@optimafarma.nl
Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
Opleidingen, bij -en nascholing e.d.: scholing@optimafarma.nl
Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl
Farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers en farmakundigen: hogerkader@optimafarma.nl

Adverteren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Optima Farma © | Colofon | Design by StudioHarm