Optima Farma
  • Optima Farma
    • Over Optima Farma
    • Visie en Missie
    • Bestuur
    • Column
    • Commissies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Ledenvoordeel
    • Groepskorting
    • Raad van Advies
  • Agenda
  • In de Regio
    • Optima Farma in de Regio
    • Regio Groningen
    • Regio Drenthe
    • Regio Friesland
    • Regio Gelderland
    • Regio Overijssel
    • Regio Flevoland/Noord-Gelderland
    • Regio Utrecht
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zeeland
    • Regio Brabant
    • Regio Limburg
  • Congressen
  • Contact
  • Kwaliteit
    • Optima Farma en Kwaliteit
    • Beroepscode apothekersassistent
    • KAA Wet BIG
    • KABIZ
    • KvFC
    • De Grote Apothekersassistenten Kennistest 2022
  • Nieuws
  • Opleidingen
    • MBO Opleiding Apothekersassistent
    • HBO Opleiding Farmaceutisch Consulent
    • HBO Opleiding Farmakunde
    • Bij- en Nascholing
    • Cursus Patiëntgericht communiceren
    • Cursus Overleggen
    • Patiëntendag
  • Partners
  • Praktijk
    • Anticonceptie
    • Astma en COPD
    • VMI en Medicatie
    • LSP
    • MFB’s
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • Patiëntenvoorlichting
    • Casus en Filmpjes
    • Wet en Regelgeving
  • Sponsors
  • Studenten
  • Vacatures
  • Webshop
secretariaat@optimafarma
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Apothekersassistent heeft dagelijks te maken met gevoel van onmacht en frustratie

28 juli 2022apotheekmedewerkers, Apotheken, Apotheker, Apothekersassistent, Column, Farmaceutisch Consulent, Farmaceutisch Manager, Farmaciestudenten, Farmakundige, medicijnen, Nieuws, OpleidingOFMargo

Op donderdag 28 juli is er tijdens het NOS journaal van 18.00 en 20.00 uur een item over het werk in de apotheek.

Apothekersassistent, een prachtig beroep. Immers het leveren van farmaceutische patiënten zorg, het inhoudelijk begeleiden van mensen bij hun medicijngebruik, hier kun je echt zorg verlenen.
Uitleg geven waarom iemand bepaalde medicijnen voorgeschreven heeft gekregen, wijze van gebruik, dosering, eventuele bijwerkingen. Mensen aanhoren en ook kunnen geruststellen.
De signalerende taak van de apothekersassistent, het acteren als er iets niet goed gaat. Overleg in de eerste lijn, het samenwerken met arts, thuiszorg en mantelzorger. Dat is waar ons beroep om draait of zou moeten draaien. Hierom heeft de apothekersassistent voor dit beroep gekozen.

Echter op het ogenblik ervaren veel apothekersassistenten dagelijks onmacht, frustratie, omdat zij hun werk niet naar behoren kunnen uitoefenen. Sinds de marktwerking ingezet is, zien we in de apotheek, elke jaar nieuwe regels opgelegd vanuit de overheid of zorgverzekeraar. Regels om de kosten in de zorg te doen dalen, of beheersbaar te houden. Apothekersassistenten begrijpen ook dat de kosten in de zorg omlaag moeten, willen we straks überhaupt nog zorg kunnen leveren.

Door elke dag opnieuw uitleg te moeten geven over het preferentiebeleid, het bekostigingssysteem, geneesmiddeltekorten, uitstroom van medische hulpmiddelen, zelfzorgmedicatie et cetera zien we dat dit collega’s frustreert. Dat ze zich vaak machteloos voelen omdat het niet meer gaat om het leveren van (farmaceutische) zorg maar om geld. Ook begrijpen ze de patiënt, die ook frustratie, angst, machteloosheid ervaart. Immers door alle verschillende regels, elke keer weer opnieuw, kan het zijn dat er een specifiek geneesmiddelen niet meer geleverd kan/mag worden. Mensen ervaren dat een bepaalde zekerheid hun gezondheid aangaande, waaraan ze vast willen houden, dat deze er niet meer is.

Ook zien we ook dat jonge collega’s die enthousiast aan het beroep begonnen zijn hierdoor afhaken en een overstap maken naar een ander beroep. Natuurlijk spelen hierbij meerdere factoren een rol. Maar de vele maatregelen en gevolgen ervan, welke elke dag opnieuw uitgelegd moeten worden, zijn vaak een reden tot het verlaten van dit beroep.

De NOS heeft Optima Farma benaderd, met de vraag. Geneesmiddeltekorten, wat doet dit met de apothekersassistent. En hoe vaak ervaart een apothekersassistent agressie aan de balie.

Maar het probleem is breder en groter. Dat hebben we proberen uit te leggen.

Op donderdag 28 juli zal NOS tijdens de journaaluitzendingen (18.00 en 20.00 uur) aandacht besteden aan waar de apothekersassist en het apotheekteam op het ogenblik mee te maken hebben en wat de gevolgen zijn. Nu is het afwachten, of zo’n groot probleem besproken wel kan worden in anderhalve minuut.

Met dank aan de apothekersassistent die het aandurfde om haar verhaal voor TV te vertellen en het apotheekteam welke de medewerking tot de TV opnames van de NOS, heeft verleend.

(zie hier ook de opname van vanmorgen)

 

 

 

Wil jij naar aanleiding van dit item reageren en jouw verhaal vertellen?
Mail ons dan secretariaat@optimafarma.nl , dan nemen we jouw verhaal ook weer mee in onze gesprekken met o.a. het ministerie van VWS.

Gerelateerd

Vorige artikel Webinar 10 jaar VZVZ met Mr. Jolanda J.A. van Boven 13 september 2022 Volgende artikel Agressie aan de apothekersbalie blijft hardnekkig probleem
Login voor Leden

Volg Ons Op Social Media

Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Berichten Archief

  • januari 2023 (4)
  • december 2022 (9)
  • november 2022 (5)
  • oktober 2022 (3)
  • september 2022 (6)
  • augustus 2022 (2)
  • juli 2022 (11)
  • juni 2022 (1)
  • mei 2022 (6)
  • april 2022 (7)
  • maart 2022 (7)
  • februari 2022 (8)
  • januari 2022 (6)

Agenda

  • KNMP Voorjaarscongres
    • 14/03/2023
    • Utrecht
  • NVFZ symposium
    • 25/03/2023
    • Culemborg
  • GGG-congres 2023: 'Inzet op Impact'
    • 30/03/2023
    • hertogenbosch
  • Mosadex Experience
    • 01/04/2023
    • Utrecht
  • Dag van de Apothekersassistent
    • 26/09/2023
    • ?
  • alle evenementen
  • Contactgegevens

    Algemeen: secretariaat@optimafarma
    Leden administratie: leden@optimafarma.nl
    Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
    Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
    Opleidingen, bij -en nascholing e.d.: scholing@optimafarma.nl
    Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl
    Farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers en farmakundigen: hogerkader@optimafarma.nl

    Adverteren

    Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

    Optima Farma © | Colofon | Design by StudioHarm