Optima Farma
  • Optima Farma
    • Bestuur
    • Visie en Missie
    • Column
    • Commissies
    • Raad van Advies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Groepskorting
    • Ledenvoordeel
  • Praktijk
    • Astma en COPD
    • CMR en Medicatie
    • Casus en Filmpjes
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • LSP
    • MFB’s
    • Patiëntenvoorlichting
    • Wet en Regelgeving
  • Kwaliteit
    • KABIZ
    • Meest gestelde vragen
    • KAA Wet BIG
    • KvFC
    • Beroepscode
    • Kennistest
  • Opleidingen
    • Patiëntendag 2018
    • Bij- en Nascholing
    • MBO Opleiding
    • HBO FC Opleiding
    • HBO FK Opleiding
    • Manager Zorg
    • Nieuw!
  • Congressen
  • Nieuws
  • Agenda
  • Vacatures
  • Sponsors
  • Contact
  • Partners
secretariaat@optimafarma
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

‘Patiënt de dupe door ‘wurgcontracten’ zorgverleners met zorgverzekeraars’

22 november 2016OFNewNieuws

wachtkamer

Den HaagRuim driekwart van de zorgverleners die met zorgverzekeraars contracten sluit, kan door beperkende voorwaarden van zorgverzekeraars steeds vaker niet de behandeling geven die zij als professional nodig acht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en zorgverlenersorganisatie VvAA.

Patiënten krijgen hierdoor vaak niet de zorg die zij nodig hebben: behandelingen worden onder druk van zorgverzekeraars ingekort en patiënten krijgen niet de meest geschikte medicijnen. De Consumentenbond en VvAA willen dat beperkende afspraken glashelder zijn.

Beperkende afspraken

Artsen, fysiotherapeuten, psychologen en andere (para)medici zeggen in het onderzoek door zorgverzekeraars te worden beknot in het aantal of de duur van behandelingen, op straffe van een boete of zelfs het verliezen van het complete contract. Zo geeft driekwart van de medisch specialisten aan geconfronteerd te worden met de negatieve gevolgen van het  zogenoemde ‘omzetplafond’ waardoor patiënten niet meer door hen behandeld kunnen worden. Ook fysiotherapeuten geven aan soms nieuwe patiënten te moeten wegsturen. Vrijwel alle apothekers stellen dat ze vanwege het zogenoemde ‘preferentiebeleid’ vaak medicijnen moeten leveren die volgens hen voor de patiënt niet het beste zijn.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is voor de Consumentenbond onacceptabel dat zorgverzekeraars aanvullende zorgverzekeringen blijven aanbieden met bijvoorbeeld 30 fysiotherapiebehandelingen extra, terwijl zorgverleners vanwege hun werkcontract nog niet de helft kunnen geven en consumenten hier helemaal niets van weten.’

‘Via de contractvoorwaarden gaat de verzekeraar op de stoel van de zorgverlener zitten’, zegt Edwin Brugman, directeur Kennismanagement en Netwerken van VvAA. ‘Dat bevordert de benodigde vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt niet. Afspraken mogen nooit ten koste gaan van aandacht van de zorgverlener en de zorg voor de patiënt. Zorgverzekeraars moeten daarom per direct stoppen met omzetplafonds.’

De Consumentenbond en VvAA willen dat beperkende afspraken glashelder zijn en willen een einde aan ‘geheime’ beperkingen. Verzekerden moeten de zorg krijgen waarvoor ze hebben betaald, van de zorgaanbieder voor wie ze hebben gekozen. Nu is er vaak onduidelijkheid, bijvoorbeeld omdat 2 op de 3 zorgverleners aangeeft dat ze een geheimhoudingsplicht in hun contract hebben.

labels: behandelingen, Consumentenbond, contracten, geheimhoudingsplicht, omzetplafond, verzekerden, voorwaarden, VvAA, zorgaanbieder, zorgverzekeraars
Vorige artikel Elk medicijndoosje zijn unieke code Volgende artikel Werkdruk huisarts in avond en weekend te hoog

Gerelateerde artikelen

€ 130 miljoen meer uitgaven aan medicijnen door 9% btw

20 oktober 2017OFHetty

Apothekers trekken aan de bel: geneesmiddelentekorten verder opgelopen

16 maart 2018OFHetty

Verlies voor zorgverzekeraars: de premie gaat omhoog

26 april 2017OFHetty

Login voor Leden

Volg Ons Op Social Media

Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Berichten Archief

  • april 2018 (13)
  • maart 2018 (18)
  • februari 2018 (15)
  • januari 2018 (29)
  • december 2017 (19)
  • november 2017 (31)
  • oktober 2017 (23)
  • september 2017 (27)
  • augustus 2017 (30)
  • juli 2017 (22)
  • juni 2017 (38)
  • mei 2017 (32)
  • april 2017 (38)
  • maart 2017 (43)
  • februari 2017 (37)
  • januari 2017 (43)
  • december 2016 (38)
  • november 2016 (42)
  • oktober 2016 (47)
  • september 2016 (46)
  • augustus 2016 (52)
  • juli 2016 (36)
  • juni 2016 (35)
  • mei 2016 (49)

Agenda

  • FIP 2018 met Congres Pharmacy Technicians
    • 01/09/2018 - 02/09/2018
    • Glasgow
  • KNMP Najaarscongres 2018
    • 09/10/2018
    • Utrecht
  • NVFZ Symposium
    • 03/11/2018
    • Culemborg
  • Optima Farma najaarscongres 2018
    • 03/11/2018
    • Cuijk
  • alle evenementen

Contactgegevens

Algemeen: secretariaat@optimafarma
Leden administratie: leden@optimafarma.nl
Financiële administratie: penningmeester@optimafarma.nl
Congres, symposia en activiteiten: congres@optimafarma.nl
Opleidingen, bij -en nascholing e.d.: scholing@optimafarma.nl
Communicatie, vacatures en persberichten: communicatie@optimafarma.nl
Farmaceutisch consulenten, farmaceutisch managers en farmakundigen: hogerkader@optimafarma.nl

Adverteren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

  • Optima Farma
    • Bestuur
    • Visie en Missie
    • Column
    • Commissies
    • Raad van Advies
    • Europa
    • Lidmaatschap
    • Groepskorting
    • Ledenvoordeel
  • Praktijk
    • Astma en COPD
    • CMR en Medicatie
    • Casus en Filmpjes
    • Nierfunctie
    • Overgang
    • Palliatieve Zorg
    • LSP
    • MFB’s
    • Patiëntenvoorlichting
    • Wet en Regelgeving
  • Kwaliteit
    • KABIZ
    • Meest gestelde vragen
    • KAA Wet BIG
    • KvFC
    • Beroepscode
    • Kennistest
  • Opleidingen
    • Patiëntendag 2018
    • Bij- en Nascholing
    • MBO Opleiding
    • HBO FC Opleiding
    • HBO FK Opleiding
    • Manager Zorg
    • Nieuw!
  • Congressen
  • Nieuws
  • Agenda
  • Vacatures
  • Sponsors
  • Contact
  • Partners
© Optima Farma 2016 | Colofon | Design by Evoluweb